zondag 24 oktober 2010

hoe kwam ik erachter

Mijn zoektocht naar gezondheid was reeds vele jaren aan de gang. Maar als je niet weet waar je naar zoekt, zie je de waarheid niet voorbij komen.
Ik zal eerst een stuk moeten uitleggen hoe het leven tot dan toe was verlopen om wat van de impact te kunnen begrijpen, wat het betekent om op een herfstdag in oktober 2008 zelf via internet al googelend bij de afkorting MCS te komen. Ik was aan het zoeken naar ME/CVS, chronisch vermoeidheidssyndroom. Zag daar MCS staan. Ik ben leergierig en dus even kijken wat er bij MCS stond. Multiple Chemical Sensitivity. Ofwel Meervoudige Chemische Overgevoeligheid.
Ik las een verhaal van iemand die was aangedaan. Ik kreeg een klap in mijn gezicht. Dit was het.
Zo zeker als je weet wanneer je moet poepen of kotsen, zo zeker was ik hier ook van mijn zaak. Mijn chef zei vroeger wel eens: de brillenglazen zouden me vanbinnen beslaan. Nou, zo ging het mij ook.
En wie nu denkt, dat je dan van je probleem verlost bent, moet ik zwaar teleurstellen. Je zit met een uitgeput, afgetakeld lichaam, aan het eind van je latijn en dan begint het, ….. nu wordt het menens.

MCS bestaat in Nederland niet. Er is geen erkenning maar ontkenning voor deze ziekte, artsen zijn niet opgeleid hierin. Naast een ernstig ziek lichaam, kun je nergens op rekenen daar waar het om profs gaat.
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar ik ben mijn man Johan zeeeer dankbaar dat hij een rots in de branding was en is. Niet weggelopen. Samen onder zware omstandigheden het beste van al hebben proberen te maken. Het heeft ons nog dichter bij elkaar gebracht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten