zondag 24 oktober 2010

begin zoektocht, wat een vuile wereld

Door onderstaand stuk heb je een idee gekregen wat MCS is, hoe je het kunt herkennen. Vele zaken zijn niet aan bod gekomen staat erin. Toen ik op zoek ging kwam er ongelooflijk veel op me af. Wat prioriteit had, was om zoveel mogelijk triggers die makkelijk te verwijderen zouden zijn, eerst zou aanpakken. Ik heb Geerteke de Haas gebeld en van haar kreeg ik een goed schrijven, een leidraad met tips. Je hele leven staat op kop. Heb jij enig idee van welke slag je moet maken om in deze vervuilde wereld terug te gaan tot 70 jaar in de tijd? Zand, Sunlightzeep en soda?

Ik heb een grote doos gepakt en in de berging gezet. Stukje bij beetje eraan werkend. Want in die dagen deed ik vooral veel 'bankzaken'. Ik moest om de haverklap zitten of liggen om te overleven, zo weinig energie. Maar goed, kastje voor kastje uit keuken, douche, en overal alles wat als fout op mijn lijstje stond aangemerkt, in de doos. Waspoeder, jaaahaa wasverzachter, deo, geurtjes (ook al deed ik er niks mee, want die waren nog nooit aan mij besteed) zepen, verzorgingsprodukten, gel van de kinderen, shampoo, maar ook de dreft-afwas, de schoonmaakmiddelen, schaarse make-up, let op- maandverband en tampons, etc.etc. alles weg. Uit mijn zuinige aard, iedereen die kwam vroeg ik om mee te nemen wat hij kon gebruiken. Kapitaalvernietiging om het zo weg te kwakken.
Keuken en kelderkast was hetzelfde lot beschoren, niks geen pakjes en zakjes meer. Geen makkelijk pakje enveloppensoep wat stijf staat van de E-nummers. Blikvoer vermeed ik altijd al, zelfs potten tot een minimum. Ik kan me nog goed voorstellen dat een van onze kinderen een keer mocht logeren bij een vriendje en daar dus meeat. Wij hebben altijd verse groenten en hij had kennis gemaakt met een worteltjes/doppers uit een pot. Er ging een wereld voor hem open, maar niet positief. Mijn verse soep gemaakt met een zakje ertegen, behoorde voorgoed tot het verleden. En de Maggie-blokjes waar ik vanaf min 9 maanden voor mijn geboorte tot plus 43 jaar al van geproeft had, die konden ook definitief op de brandstapel. MSG, monosodiumglutamaat, E621, smaakversterker , wat een smeerspul bleek dat.

Er ging een nieuwe wereld voor mij open.
Dat wil ik delen.
We leven in zo'n vervuilde en vervuilende wereld, maar we hebben het zelf geheel niet door.
Niemand die reclame maakt voor zijn spul vertelt welke bezwaren eraan zitten. En wat worden we dom gehouden. Je gelooft me niet? Ik bid, wordt wakker!
Eigenlijk alles waar reclame voor gemaakt wordt, dat hebben we niet nodig. Op jaarbasis, als ik het even goed uit mijn blote bol goed nazeg, 360 miljard op wereldniveau wordt uitgegeven aan reclame. Harrebarre, maar daar kun je een hoop goeds mee doen.
Geen cholera meer in Haiti en geen 7 miljoen daklozen door de overstromingen in Pakistan,.......
En ja, ik weet waarom of er reclame wordt gemaakt. Iedere euro wordt omgezet in een veelvoud daarvan is de bedoeling. En het werkt. En het levert werkgelegenheid.
Ja, ik heb op de Middelbare Ondernemersschool gezeten en ik heb het gesnapt.
Maar daar kregen we alleen de spiegel van bedrijfsresultaat en ondernemerswinst te zien.
Niet dat de wereld wordt volgestouwd met rotzooi en ten gronde gaat aan vervuiling de keerzijde.

Als je begint te beseffen, dat ieder mens consumeert, en dat daar hoe dan ook restafval van achterblijft en dat het of in de aarde of in de lucht of in ons water verdwijnt, dan ga je anders kijken.
Hoe meer we consumeren, hoe verder we het voortbestaan van de aarde en mensheid in gevaar brengen. 
2 voorbeelden:

Story of Stuff, Full Version; How Things Work, About Stuff

Hoe dingen werken, over spullen uit de winning door middel van verkoop, gebruik en verwijdering, alle spullen in ons leven beïnvloedt gemeenschappen in binnen-en buitenland, maar de meeste van deze is aan het oog onttrokken. The Story of Stuff onthult de verbindingen tussen een groot aantal milieu-en sociale kwesties, en roept ons samen om een meer duurzame en rechtvaardige wereld.

The Story of Bottled Water (2010)

Water wordt ook wel het goud of de olie van morgen genoemd.
De planeet bestaat voor meer als 70% uit water. Daarvan is slechts 3% bruikbaar voor consumptie, maar 2% daarvan ligt onbereikbaar opgesloten in ijs, gletsjers of ondergrondse stromen. Dan heb je ook nog een zooitje dat als wolken door de lucht dartelt of zich in lichamen van planten en dieren begeeft. Dan hou je maar een heel klein beetje over, waar we dan blijkbaar weer achteloos mee omgaan. Om een flesje water te produceren zijn vele tientallen liters water nodig in een productieproces dat op zichzelf ook al niet al te milieuvriendelijk is.

Er zijn nog meer van deze verhelderende filmpjes gemaakt die je vindt onder The story of …...

Europeanen hebben een mondiale voetafdruk die zo groot is dat we eigenlijk over 3 wereldbollen moeten beschikken om te voldoen. Amerikanen 5 wereldbollen!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten