woensdag 15 december 2010

O.5. Ontgiften deel 2


Over ontgiften is zoveel te zeggen, dat ik er in etappes op over schrijf. Omdat ik steeds zo moe was en rusten eigenlijk op zeker moment niet hielp of geen zoden aan de dijk zette, heb ik heel wat boeken over 'moe' gelezen. Een respectabel aantal.
Een ervan pak ik er hier bij, het boek van Patrick Holford: Nooit meer moe – de zelfhulpgids voor meer energie, hierdoor kreeg ik er weer een puzzelstukje erbij. De schrijver is een Engelse voedseldeskundige. Met vragen en zaken als, Test uw stress, inzichten over wat suiker en koolhydraten met je doen, stimulerende middelen als alcohol, chocola, sigaretten, koffie, koolzuurhoudende dranken, geneesmiddelen, thee.
Met ook het nodige over ontgiften. Toen ik dat las, dacht ik: Loes, ik mag een biet zijn maar hier moet een stuk van mijn plaatje liggen. Wat anderen ook beweren, hier valt wat te halen. Zoals internist Theo Wijlhuizen zei: you have to rob the bank, there where the money is. Mijn droevige Engels, maar ik begreep hem goed, daar waar je de meeste procenten winst kan pakken, moet je er op af om je te verbeteren. Ga daar waar je de meeste kans maakt.

Op bladzijde 70, Hebt u een lage ontgiftingspotentie?
U krijgt een punt voor elk symptoom waarvan u sporadisch last hebt en twee punten voor symptomen waarvan U vaak last hebt.

Nou hup daar ging ik, aankruisen en tellen. (Wat ikzelf invulde, maar er zijn meer mogelijkheden in de tekst) Hoofd- HOOFDPIJN, Slapeloosheid/ Ogen- jeukerige ogen, gezwollen oogleden, wallen of donkere kringen onder de ogen, wazig zicht/ Oren- jeukende oren(vaak nadat ik gegeten heb) oorsuizen, gehoorverlies/ Neus- verstopte neus,aandoeningen aan de neusholten, niesaanvallen,overmatige slijmvorming/ Mond- chronisch hoesten, frequent noodzaak om keel te schrapen, heesheid,stemverlies, gezwollen tong,tandvlees,lippen, zweren/ Huid- uitslag, droge huid, haaruitval, overmatig zweten/ Hart-onregelmatige hartslag, kloppende hartslag, pijn op de borst/ Longen- bronchitis, kortademigheid, moeite met ademhalen (en deze stond er niet bij, maar wat een gekmakende jeuk had ik in mijn luchtpijp en longen, ik wilde mijn borstkas vaak wel openrijten om te jeuken en voor wat frisse lucht te kunnen binnenhalen)/ Spijsvertering- misselijkheid of braken, diarree, verstopping, opgeblazen gevoel, boeren, winderigheid, maagzuur/ Gewrichten/spieren- PIJN OF KWALEN AAN SPIEREN/GEWRICHTEN, ARTRITIS, STIJFHEID OF BEPERKING VAN BEWEGING, GEVOEL VAN ZWAKTE of VERMOEIDHEID,/ Gewicht daar heb ik eigenlijk niet zoveel problemen mee, maar ik geef hier de mogelijkheden omdat ik weet dat ze voor velen een herkenningspunt zullen zijn: vreetbuien, drankbuien, trek in bepaald voedsel, overgewicht, compulsief eetgedrag, vochtretentie, ondergewicht/ Energie- VERMOEIDHEID, hyperreactiviteit, rusteloosheid (verder staat hierbij apathie, lethargie, traagheid)/ Geest- slecht geheugen, slecht begrip, SLECHTE CONCENTRATIE, slechte lichamelijke coōrdinatie(soms snel stoten/ ergens tegenaanlopen en dan fikse blauwe plekken), leerproblemen.(verder staat hier nog verwardheid, moeite met besluitvorming, stotteren of hakkelen, onduidelijke spraak bij)/ Emoties- stemmingswisselingen, angsten, nervositeit, woede, prikkelbaarheid (en om het rijtje compleet te maken, vrees, agressiviteit en depressie)
Nou, je begrijpt het al, ik scoorde dik en nog eens dik. Al zeggen alle deskundigen – let wel, vaak is een consult 5 a 10 minuten en je staat dan weldra met al dan niet een recept weer buiten – honderdduizendkeer dat alles goed met mij is, dan beschouw ik dat als een vette leugen. Dit is een waslijst die wel degelijk wat voorstelt en dat het je leven knap zuur kan maken. Hij is ook voor mij nog niet compleet zelfs. Ik voel droefenis over het feit dat ik dit nooit aan een deskundige aan het verstand heb kunnen peuteren.
Weet je, als je dit allemaal zo bij elkaar leest en ziet, dan lijkt het heel logisch. Dat is het ook. Oplossingen zoeken we vaak veel te ver weg. Hoe heeft het zover kunnen komen? Voorbeeld: We weten tegenwoordig allemaal, dat als je longontsteking krijgt dat het vervelend is, je neemt echter antibiotica, rust wat en je bent er zo weer klaar mee. Dat weet je, dat ken je. Maar wat nu als je honderd jaar geleden had geleefd en longontsteking kreeg. Vervelend, soms levensbedreigend, zonder antibiotica tot de dood erop volgt. Je had toen die kennis niet, had geen medicijn ter beschikking, wist niet wat je kon doen, anders dan een huismiddeltje en hopen en bidden voor de goede afloop.
En er moeten zovele mensen zijn die ditzelfde overkomt, aangezien er in deze vuile wereld zoveel mensen op zeker moment problemen krijgen met hun vermogen om tijdig van de 'zooi' af te komen. Maar spijtig genoeg herkennen we dit niet. Het lijkt zelfs alsof men het vooral niet wil zien. V.B. de vierde belangrijkste doodsoorzaak in Amerika is medicijnfouten/vergiftiging. Geen arts die er naar vraagt of er hardop over spreekt,  of er eerlijk over durft te zijn en zelf leg je het verband niet. Het sluipt erin, de kruik gaat zolang te water tot hij barst.
Het duurde voor mij te lang, voordat ik hier zelf de vinger achter kreeg. Het totaalplaatje voor ogen. Je bent bedrijfsblind voor je eigen klachten. Je bent ziek en moet eigenlijk je eigen dokter tegelijkertijd gaan spelen, dat is haast niet te doen. Ik heb teveel vertrouwd op deskundigen, had al veel eerder er fors doorheen gemoeten en met de vuist op tafel moeten slaan. Als we met z'n allen erop getraind gaan worden om dit te doorzien, zou dat goud waard zijn.
Het kost niet veel, maar de opbrengst is gigantisch!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten