zondag 14 november 2010

Zondag 14-11 Bizar, wat een vervuiling!

Soms zou het beter voor mijn gestel zijn dat ik geen t.v. meer kijk en minder lees. Want wat mij onder ogen en oren komt, is voor een mens met een moeilijk imuunsysteem en een uiterst (stress)gevoelig lichaam nu bepaald geen rozegeur. Vandaag kreeg ik volgend aangedragen:

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=34845&tx_ttnews[backPid]=1972&cHash=1c5fd02725f6608e02393df016a8d82b
Fosfor aan de Schelde – Zembla – 13 november 2010
Het Functioneel Parket van het Openbaar Ministerie is een onderzoek gestart naar overtredingen van de milieuwet door het Zeeuwse bedrijf Thermphos, een van de ergste vervuilers van Nederland. Ook onderzoekt het parket een ongeval waarbij vorig jaar twee werknemers om het leven kwamen. Het OM laat dit weten in de aflevering van ZEMBLA ‘Fosfor aan de Schelde’, die wordt uitgezonden op zaterdag 13 november, 22.35 uur bij de VARA op Nederland 2.

Fosforfabriek Thermphos in Vlissingen is al meer dan twintig jaar één van de ergste vervuilers van Nederland. De provincie Zeeland stelt dat de volksgezondheid voorop staat bij het handhaven van de milieuwetgeving, maar in de praktijk komt daar weinig van terecht.

Volgens Europees milieu-expert ing. J.Vollenbroek is de uitstoot van zware metalen door Thermphos sinds 1985 twintig keer hoger geworden. Daarnaast stoot het bedrijf al jaren een onbekende hoeveelheid dioxine uit, één van de gevaarlijkste chemische stoffen die er bestaat. Al die jaren hebben omwonenden van de fabriek weinig gemerkt van de vervuiling, omdat het om stoffen gaat die je niet ruikt of voelt. Sinds 2008 heeft men wel regelmatig last van rookwolken die irritatie aan ogen en luchtwegen veroorzaken en soms tot braakneigingen en hoofdpijn leiden. Bewoners uit de omgeving van Borsele en Vlissingen beklagen zich steeds vaker bij de provincie, maar tot op heden zonder resultaat.

Als MCS-er trekt mij zo'n documentaire door merg en been.
Hoe ver zijn wij dan toch van de kazerne af, voor wij van diezelfde politiek, erkenning van onze ziekte moeten krijgen. En al die mensen die hier nog door zo'n smeerfabriek ziek gaan worden, die allen geen poot aan de grond krijgen. Want je kunt ziek worden wat je wil, maar in Nederland (en elders waarschijnlijk ook hoor) je kunt het gewoon schudden. De grote jongens dekken elkaar en gaan met het geld lopen en zorgen zelf er goed voor dat hun gezondheid niet verknalt wordt.
Luister naar arts-biochemicus M Leijs. Ze geeft duidelijk in het filmpje aan wat dioxine met een lichaam doet (baby's onze kwetsbaarste slachtoffers), en J.Vollenbroek milieudeskundige er geen doekjes om windt.
Dat het blijft bij woorden als het is jammer en triest, omdat we alleen als individu die criminelen ook niet kunnen aanpakken omdat ze gedekt worden door... .

En dan zag ik gisteravond, zaterdag, nog een stukje van Rondom Tien, waar het ging om de kosten in de gezondheidszorg. Ik heb niemand horen praten over dat de mens ziek wordt van het milieu, en hoe dat drukt op de gezondheidszorg. De tijd was veel tekort en wat ik heb gehoord, ik zou er graag een eigen programma van willen maken. Het zou wel eens het tegenovergestelde kunnen worden van een subtropische verrassing. Maar verrassend zou het zijn!
Echter, ik ben afgelopen dagen al in zwaar weer omdat mijn lichaam er de brui aan geeft. Ik word er erg verdrietig van. Niet voor of hooguit wat achteruit kunnen. Niemand die je hoort of ziet, niemand die luistert. Bij wijze van spreken, ik hoef alleen maar netjes mijn premies te betalen en als je verder wat zegt, heb je het tussen de oren zitten.

Lieve mensen, ik weet dat jullie er ook niet blij van worden en dat we geen van allen pasklare oplossingen hebben. Maar ik ben nu op een punt gekomen, dat ik niet meer zoveel te verliezen heb in mijn positie. Je geld of je leven? Ach, geen van beide zou ik zeggen.
Op dit soort momenten ben ik zo blij dat ik EigenWijs ben. Dat heb ik dan weer wel. En wie niet sterk is moet slim zijn. Ergens ligt het antwoord toch bij ons zelf. Als we allemaal op ons eigen stukje doen wat we kunnen, dan verandert er wel wat. Het besef dat we niet moeten accepteren dat we zo behandelt worden. Als er geen mens meer gaat werken in zo'n fabriek, kan die fosfor-derry zich dan nog alleen redden? Je kunt wel redeneren dat het je baan en je inkomen is, maar wanneer je volgend jaar ziek thuisligt met een terminale kanker, ach, was dan je werk nog zo belangrijk? En kom er maar eens om als je gelden wilt incasseren van deze categorie.En wat haalt het nog uit als de gezondheid van je kinderen en kleinkinderen op spel staat?

Werken aan een foute zaak, is een verloren zaak. Het beste is dat het zo snel mogelijk tot je doordringt.
Kijk, het dagelijkse leven is hoop ik niet zo extreem als deze zaak, maar toch. Als ik bijv. hoor van onze kinderen, dat als het paasvuur voor het ontstoken wordt, de politie eerst komt kijken of alles in orde is, en nadat de dienders hun hielen hebben gelicht, er bouwafval met pur en brandstoffen en foute boel bij op wordt geflikkert, dan is dat gaaf en kwalmt het mooi en het is lekker even buiten de wet.
Gisteren een verbod op paasvuren zou een goede stap zijn.
En vuilverbrandingsovens hebben gelukkig nu filters, maar nog, mensen gooien na een verbouwing toch stiekem asbest in de container, spaarlampen (wat een discutabele hap is dat ook)met kwik horen daar ook niet in. Ik zou een giga waslijst kunnen geven, vul zelf maar in.
Hoe eerder het besef komt dat we de overvloed aan smeertroep moeten stoppen, dan maken we nog kans om voor hen die na ons komen het nog leefbaar te laten.
Begin vandaag en doe wat je moet doen om wat te bereiken. Nee, je zult er waarschijnlijk geen populariteitsprijs mee winnen, maar je kunt wel eerlijk met jezelf door het leven.

De wereld is een gevaarlijke plaats, niet vanwege degene die kwaad doen, maar vanwege degene die toekijken en niks doen – Albert Einstein

We kunnen wel iets doen om het verschil te maken. Koop verstandig, leef bewust, leef dat je zo min mogelijk rommel hoeft achter te laten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten